تقی ضرابی
دانشنامه موسیقی ← مشاهیر موسیقی ← مشاهیر ایرانی

تقی ضرابی
متولد ١٣١٧ در تهران پس از تحصیلات ابتدایی وارد هنرستان عالی موسیقی شد و پس از دریافت دیپلم با رتبه اول به دوره عالی رشته آهنگسازی و رهبری راه یافت. در سال ١٣٤٣ به منظور پروژه رهبری ارکستر، قطعه موسیقی "اورتور قدرت سرنوشت" اثر "وردی" را با ارکستر سمفونیک تهران در تالار فرهنگ اجرا نمود و در این دوره نیز با رتبه اول فارغ التحصیل هنرستان عالی موسیقی شد. اساتید وی در این دوران، آقایان: یوسف یوسف زاده، مصطفی کسروی، هوشنگ استوار، حسن راد مرد، حشمت سنجری و حسین ناصحی همچنین کادتس از کشور آلمان بود. در سال ١٣٥٧ جهت طی دوره تکمیلی رهبری ارکستر به "رویال مارینز" انگلستان اعزام شد و پس از دریافت مدرک (Band Master) و اجرای چند کنسرت در کشور انگلستان اقدام به اخذ مدرک رهبری ( Royal Academy of Music)(مدرسه موسیقی سلطنتی انگلستان) نمود که در آنجا نیز موفق بود.
در سال ١٣٨٢ موفق به دریافت نشان درجه یک (دکترا) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. او از سال ١٣٥٩ مشغول تدریس خصوصی و در مراکز فرهنگی : تدریس ساز شناسی و رهبری ارکستر موسیقی کلاسیک و نوازندگی باسون در هنرستان موسیقی  پسران و دختران، ارکستراسیون،  هارمونی، ساز تخصصی "باسون" و رهبری ارکستر در مرکز علمی - کاربردی موسیقی ، دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و دانشکده موسیقی سوره می باشد.
ضمناً در حال حاضر مدیر گروه موسیقی نظامی، معاونت آموزشی و پژوهشی  دانشکده موسیقی کرج، همچنین عضو خانه موسیقی و مدیر کانون آهنگ سازان و رهبران کر خانه موسیقی است.
آثار و تالیفات وی به شرح زیر می باشد:
- کتاب ساز شناسی ارکستر سمفونیک برای تمام رشته های موسیقی (نوازندگی ساز ایرانی، نوازندگی جهانی و مبانی آهنگسازی و رهبری ارکستر سمفونیک) به سفارش مرکز آموزش و توسعه فعالیت های هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی (با همکاری استاد اتابک الیاسی)
- جزوه تاریخ موسیقی نظامی جهان (ترجمه و گردآوری)
آثار ارکستری او عبارتند از:
- اورتور "زمستان ١٣٥٧" در چهارگاه برای ارکستر سمفونیک. «دوبار به وسیله مرحوم فریدون ناصری اجرا شد»
- اورتور"حکایت وصل" در همایون و چهارگاه برای ارکستر سمفونیک «به وسیله ارکستر صداو سیما اجرا و پخش شده است»
- قطعه موسیقی "صلح" برای ارکستر سمفونیک.«به وسیله ارکستر صدا و سیما اجرا و پخش شده است» تعدادی مارش جهت ارکستر سمفونیک و نظامی.
- قطعه موسیقی به فرم فوگ برای ویلن، ویولا و ویولنسل.
- قطعه موسیقی "حجله گاه آسمانی" به سفارش بنیاد شهید که از صدا و سیما پخش شده است. و کارهای تنظیمی دیگر برای ارکسترهای مختلف دیگر مانند ارکستر گلها و ....