هومان اسعدی
دانشنامه موسیقی ← مشاهیر موسیقی ← مشاهیر ایرانی

هومان اسعدی، پژوهشگر و مدرس موسیقی در سال ۱۳۴۹در تهران متولد شد
وی آموختن ساز سه‌تار و ردیف موسیقی کلاسیک ایرانی را نزد داریوش پیرنیاکان آغاز کرد.
همزمان نزد داریوش طلایی و مجید کیانی به فراگیری ردیف و مبانی نظری و عملی در سنت موسیقی کلاسیک ایرانی و نزد مرحوم دکتر محمدتقی مسعودیه به فراگیری مبانی موسیقی‌شناسی و اتنوموزیکولوژی پرداخت. او همچنین در زمینه‌ی شناخت ردیف و موسیقی کلاسیک ایرانی از محضر دکتر داریوش صفوت و حسین علیزاده نیز بهره برده است.
وی فارغ‌التحصیل دوره‌ کارشناسی رشته‌ موسیقی و کارشناسی‌ارشد پژوهش هنر، با گرایش پژوهشی موسیقی، از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل دوره‌ دکتری تخصصی پژوهش هنر، با گرایش پژوهشی موسیقی، از دانشکده‌ی هنر دانشگاه تربیت مدرس است. عناوین پایان‌نامه‌های کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و رساله‌ دکتری وی به ترتیب عبارتند از: «شش‌مقام در ماوراء‌النهر: نگاهی به پیشینه‌ تاریخی و ساختار کنونی»؛ «حیات موسیقایی و علم موسیقی در دوران تیموریان: از سمرقند تا هرات»؛ «مفهوم و ساختار دستگاه در موسیقی کلاسیک ایران: بررسی تطبیقی ردیف».
او از سال 1375 به تدریس دروس مربوط به موسیقی‌شناسی در مقاطع هنرستان، کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در موسسه‌ی آموزش عالی سوره، موسسه‌ آموزش عالی جهاد دانشگاهی، دانشگاه جامع علمی‌ـ‌کاربردی، دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشکده‌ هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌ موسیقی دانشگاه هنر، گروه آموزش صدا و سیما و هنرستان موسیقی پرداخته است.
هومان اسعدی عضو جامعه بین‌المللی اتنوموزیکولوژی، انجمن بین‌المللی پژوهشگران آسیای مرکزی، گروه مطالعاتی «مقام» و گروه مطالعاتی «منابع تاریخی موسیقی سنتی» در شورای بین‌المللی موسیقی سنتی یونسکو، عضو و نماینده‌ شورای بین‌المللی موسیقی سنتی یونسکو، سرپرست کمیته‌ ملی مجموعه‌ بین‌المللی ادبیات موسیقایی یونسکو در ایران، عضو و رئیس اسبق هئیت مدیره‌ی کانون پژوهشگران خانه‌ موسیقی ایران، و عضو هیئت تحریریه‌ فصلنامه‌ موسیقی ماهور است.
او همچنین به عنوان عضو شوراها و کمیته‌های تخصصی موسیقی با مراکزی همچون فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مرکز بین‌المللی گفتگوی تمدن‌ها، مرکز موسیقیحوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، مرکز توسعه‌ی آموزش هنری و مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیته‌ ملی موسیقی در شورای جهانی موسیقی یونسکو همکاری داشته است.
 وی تاکنون مقالات پژوهشی متعددی را در نشریات و دانشنامه‌های تخصصی داخلی و خارجی به انتشار رسانده و مقالات متعددی را نیز در کنفرانس‌های بین‌المللی در زمینه‌ موسیقی ارائه نموده است. او همچنین مدیریت بخش علمی موسیقی در بنیاد دائره‌المعارف بزرگ اسلامی را نیز بر عهده دارد. هومان اسعدی در حال حاضر به عنوان عضو هیئت علمی تمام‌وقت، استادیار گروه آموزشی موسیقی، و معاون آموزشی دانشکده‌ هنرهای نمایشی و موسیقی در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به کار است.