یوسف پوریا
دانشنامه موسیقی ← مشاهیر موسیقی ← مشاهیر ایرانی

یوسف پوریا دهم فروردین 1318 در شهرستان مراغه به دنیا آمد. پدرش میرزا علی اکبر حجار بود که گاهی مجسمه های سنگی می ساخت. پوریا در سن ده سالگی به همراه خانواده به تهران آمد و دیپلم خود را در رشته ریاضی در دبیرستان خوارزمی دریافت کرد.

پوریا در سن ده سالگی به همراه خانواده به تهران آمد و دیپلم خود را در رشته ریاضی در دبیرستان خوارزمی دریافت کرد. ششم شهریور 1346 در تعاونی شرکت ملی نفت استخدام شد و چند دوره تخصصی توسط شرکت ملی نفت استخدام شد. سپس برای گذراندن چند دوره تخصصی به آلمان و اسپانیا رفت. سال 1348 توسط یکی از همکاران شرکت نفت که در کلاس تار شخصی به نام صادق خان موسیقی می آموخت تشویق شدم تا موسیقی را فرابگیرد. به واسطه علاقه ای که از کودکی به تار داشت در این کلاس ها شرکت کرد. اما بعد از مدت کوتاهی به سمت ساخت تار کشیده شد. او بدون آموزش های لازم و با لوازم نجاری خانگی شروع به ساخت یک تار کرد. اگر چه این تار ویژگی های لازم را نداشت. اما استادش او را بسیار تشویق کرد.

در سال های بعد پوریا به دلیل مشکلات مختلف و گرفتاری های شغلی، نتوانست نوازندگی و سازندگی را به صورت جدی و حرفه ای ادامه دهد. اما سال 53 فارغ از مشکلات زندگی تصمیم گرفت کار ساز سازی را به صورت حرفه ای ادامه دهد. بعد از ساخت چند تار شروع به ساختن سازهای یک تکه کرد. او در طول مدت تار سازی اش نوزده تار یک تکه ساخته است. سال 1355 با استاد مرادی که رئیس کارگاه حفظ و اشاعه موسیقی در خیابان ویلا بود آشنا شد و به پیشنهاد او از ساخت تارهای یک تکه که ساختشان بسیار دشوار بود و زمان زیادی طول داشت، دست کشید و به ساخت تارهای دو تکه با الگوی یحیی پرداخت. در این زمان علاوه بر ساخت تار به آموختن آکادمیک موسیقی پرداخت و در کلاس های هنرستان موسیقی ثبت نام کرد و کتاب های سال اول و دوم دبیرستان را به پایان رساند.

او تا سال 66 با هنرمندانی چون دکتر حجازی، حسین علیزاده، محمدرضا لطفی و اصغر کرد بچه به بحث و تبادل نظر درباره ساخت تار و صدادهی آن مشغول بود تا بتواند بهترین و مقبول ترین تارها را ارائه کند. او همچنین به واسطه راهنمایی های سلیمان روح افزا که از نوازندگان تار بود و دوستی نزدیکی با استاد یحیی داشت، از برخی تکنینک ها و نظرات استاد یحیی درباره تار سازی باخبر شد و آنها را به کار گرفت. آموختن این تکنیک ها به پوریا در ساخت تار کمک زیادی کرد. پوریا سال 1383از پژوهشکده هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی درجه یک هنری دریافت کرد. او عضو کانون سازندگان ساز خانه موسیقی است و از تار سازان خوب ایران به شمار می آید.