سودابه سالم
دانشنامه موسیقی ← مشاهیر موسیقی ← مشاهیر ایرانی

سودابه سالم اول بهمن ماه 1333 در تهران متولد شد.وی فارغ‌التحصیل هنرستان ملی و دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته موسیقی است و با همکلاسی خود پشنگ کامکار یکی از سنتور نوازان صاحب سبک معاصر ازدواج کرده است. سودابه سالم در حال حاضر شاخص ترین چهره فعال در موسیقی کودک به شمار می رود که بنای آموزش موسیقی به کودکان ایران زمین را نه الگوهای غربی، بلکه استفاده از عناصر موسیقی بومی گذاشته است.
او بر خلاف مربیان امروز که بر آموزش موسیقی با تکیه بر نت تاکید دارند ،  سعی می‌کند ابتدا گوش کودک را برای شنیدن موسیقی آماده کند و پس از آن به آموزش بپردازد. اهمیت این نوع آموزش موسیقی به کودکان برای سودابه سالم تا حدی است که ‌هر از گاهی نوازندگانی را جهت مربی‌گری موسیقی به کودکان آموزش می‌دهد.
او در سال های 1370 و 1373 در سمینار جهانی آموزش موسیقی شرکت داشته و دوره هایی را نیز در زمینه موسیقی درمانی ، خلاقیت و آموزش موسیقی در اتریش گذرانده است. وی کارش را در ایران با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و سپس دامنه تدریسش گسترده تر شد.
وی تا کنون مقالات بسیاری را در مورد موسیقی کودک و نقش زنان در آموزش موسیقیایی فرهنگ به کودکان در مطبوعات مختلف مربوط به هنر موسیقی به ویژه در مجله مقام موسیقایی نوشته است. او ضمن همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فرهنگسرای بهمن ، آموزش موسیقی درمانی را نیز انجام می دهد و در مراکز درمانی کودکان استثنایی فعالیت دارد.
از آخرین فعالیت های اجرایی این مدرس و آموزش دهنده پر تلاش ، می توان به اجرای کنسرت موسیقی توسط بچه های بم در تالار وحدت (سال 83) که بسیار مورد توجه اهالی بم و دست اندر کاران هنر موسیقی قرار گرفت ، و هم چنین اجرای کنسرت کودکان ایران زمین با حضور 100 کودک در سالن آمفی تئاتر مجموعه برج آزادی (سال 87) و کنسرت کمانچه و دف در آموزشگاه ودا (سال 88) اشاره کرد.