علی رستمیان
دانشنامه موسیقی ← مشاهیر موسیقی ← مشاهیر ایرانی

علی رستمیان خواننده آواز و مدرس ردیف آوازی شیوه اصفهان سال ۱۳۲۸در شهر اصفهان به دنیا آمد.

خواندن آواز را از 17 سالگی، در محضر زنده یاد استاد جلال تاج اصفهانی آموزش گرفت و بعدها زیر نظر شادروان استاد محمود کریمی به فراگیری و تکمیل ردیف های آوازی پرداخت و از آموزش‌های محمدرضا شجریان، حسن کسائی، حسین علیزاده، امیر هوشنگ ابتهاج نیز بهره برد.

در سال 1363 در مراسمی که در منزل او برای نکوداشت مرحوم محمود کریمی بر پا بود، قطعه آوازی خواند که مورد توجه استاد پایور قرار گرفت و باب آشنایی و مراوده را میان این دو باز کرد و به ضبط آلبوم «چهار باغ» در سال 1365به همراه گروه اساتید انجامید.

دومین آلبوم رستمیان به نام «مویه» با تنظیم فرامرز پایور به بازار عرضه شد. همکاری رستمیان و استاد فرامرز پایور در آلبوم های «حکایت دل» و «ارغوان» نیز ادامه یافت. «ارغوان» آخرین اثر استاد پایور بود که در زمستان 1376 منتشر شد و آخرین سنتورنوازی استاد نیز در این آلبوم به یادگار مانده است.

تا کنون از وی آلبوم‌های «بامدادان»، «خزان عشق»(به یاد مرحوم استاد جواد بدیع زاده)، « دل من»، «واله و شیدا»، «شب مهتاب»، «یوسف کنعان»، «جام عشق»، «بوی پرچین»، «کنج صبوری» (با آهنگسازی پرویز مشکاتیان)، «از بودن و سرودن»، «مجموعه دفتر تار و آواز 1 و 2» (همراه با تار استاد جلیل شهناز) منتشر شده است.

جدیدترین اثر او با نام «سیه چشم» به آهنگسازی پیمان خازنی می‌باشد.

وی فعالیت های آموزشی نیز در مراکز ذیل داشته است:
-
تدریس آواز در مرکز موسیقی اصفهان
- تدریس آواز در هنرستان شبانه موسیقی پسران
- تدریس آواز در فرهنگسرای خاوران
و هم اکنون در آموزشگاه موسیقی چهارباغ مشغول به تدریس می باشد.
وی کنسرتهای متعددی در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است.