آنتونیو لوچو ویوالدی
دانشنامه موسیقی ← مشاهیر موسیقی ← مشاهیر غیر ایرانی
آنتونیو لوچو ویوالدی یکی از مشهورترین آهنگسازان دوران باروک و نوازه چیره‌دست ویلون بود. 
  • دوران جوانی
آنتونیو لوچیو ویوالدی در ۴مارس ۱۶۷۸در ونیز به دنیا آمد.پدرش جوانی باتیستا تا قبل از آنکه به عنوان یک ویولنیست حرفه‌ای شناخته شود،او ابتدا نواختن ویولن را به پسرش آموخت و سپس همراه او در سراسر ونیز به کنسرت دادن پرداخت. 
  • در پرورشگاه اوسپداله دلا پیتا
 
ویوالدی در ۱دسامبر ۱۷۰۳به سمت استادی ویولن پرورشگاهی در ونیز برگزیده شد. ویوالدی بسیاری از کنسرت  ها و  قطعات مذهبی خود را برای کودکان این پرورشگاه تصنیف کرده‌است.
در خلال این سال‌ها بود که ویوالدی بسیاری از قطعات خود را که شامل بسیاری از اپراها و کنسرت های او می‌شود، نوشت. در ۱۷۰۵اولین مجموعه کارهایش را منتشر ساخت:
اپوس ۱او که متشکل است از ۱۲ سونات برای ۲ویولن و باسو کونتینوئو.
در ۱۷۰۹مجموعه دوم او (اپوس ۲) که ۱۲سونات برای ویولن و باسو کونتینوئو بود منتشر گشت.
مجموعه ۱۲کنسرت برای یک، دو و چهار ویولن و زهی‌هایش (اپوس ۳) را که با نام لسترو آرمونیکودر آمستردام در ۱۷۱۱انتشار داد، موفقیتی در کل اروپا برای او محسوب می‌شد و در ۱۷۱۴بود که کلکسیون کنسرت های ویون سلو و زهی‌ها (اپوس ۴) که لا استراواگانتزا نام داشت، چاپ شد.
ویوالدی به همراه پدرش به برشا، جایی که مجموعه استابات ماتر او اجرا شد، عزیمت کرد. به نظر می‌رسد که این قطعه با عجله نوشته شده باشد: بخش زهی قطعه ساده‌است، موسیقی سه بخش اول در سه بخش بعدی تکرار شده است؛ با این حال این اثر از محتوای موسیقایی خوبی برخوردار بوده و از اولین شاهکارهای ویوالدی محسوب می‌شود.
  • مدیریت اپرا
ویوالدی فعالیت خود را در زمینه اپرا اینگونه شروع کرد: اپرای نخست او با عنوانottone in villa در ونیز اجرا نشد بلکه در ۱۷۱۳در ویچنتزا به نمایش گذاشته شد. در آن سال ویوالدی به ونیز رفت و مدیر اپرای تئاتر سنت آنجلو شد یعنی همان جایی که اپرایOrlando finto pazzo خود را به اجرا گذاشت؛ البته این اپرا مورد استقبال عمومی قرار نگرفتویوالدی در فصل بعدی تصمیم گرفت اپرای Arsilida regina di pontooرا که به طور کامل خودش نوشته بود را اجرا کند.

 
او اپراهای بسیاری همانند تیتو مانلیورا ساخت. او به رم سفر کرد و در همین زمان‌ها بود که او کنسرت های آشنای چهار فصل را نوشت. بن‌ مایه الهام آن‌ها شاید ییلاق پیرامون مانتوا بوده باشد. این کنسرت ها جنبش نویی در ادراک موسیقی به وجود آوردند: در آن‌ها او نهرهای روان، آواز پرندگان، پارس سگ‌ها، وزوز حشره‌ها، چوپان‌های جار زننده، تندبادها، رقاص‌های مست، شب‌های خاموش، چشم‌اندازهای یخ زده، اسکی بازی کودکان بر روی یخ، و آتش روشن کردن را به نمایش گذاشته‌است.
  • درگذشت
شب ۲۷/۲۸ژوئیه ۱۷۴۱در سن ۶۳سالگی بر اثر عفونت داخلی درگذشت
آرامگاه ویوالدی در وین (کارلزپلاتس) امروزه ساختمان اصلی دانشگاه فنی وین
 
منبع: ویکی پدیا
آلبوم تصاویر
فایل های صوتی
قطعه summer